56. Antalya Altın Portakal Film Festivali ulusal belgesel film yarışmasında yarışacak filmler.
Festival programı için buraya tıklayınız.
56. Antalya Altın Portakal Film Festivali ulusal belgesel film yarışmasında yarışacak filmler.
Festival programı için buraya tıklayınız.
Doğanın doğum-ölüm-yeniden doğuş döngüsüne yargılardan uzak, özgür bakışlı bir yolculuk... Bir yönetmenin, yakında hidroelektrik barajın suları altında kalacak kadim topraklarına 21 günlük saygı ziyareti. Buranın eterik özünü hislerle, gözlemlerle yakalamaya çalışan ve sezgilerle ilerleyen film, mekânın hakikatinden uyanan bir kronolojiyi izliyor.
Rûken Tekeş
1976’da Diyarbakır’da doğdu. İstanbul, Los Angeles, Amsterdam, Atina, Viyana, Venedik, Kiev, San Diego ve Moskova’da yaşadı. İnsan hakları uzmanı olarak Birleşmiş Milletler’de çalıştı ve insan hakları üzerine dersler verdi. 2015’ten bu yana toplumsal, siyasi ve çevresel konular üzerine senaryolar yazıyor ve yönetmenlik yapıyor. Hevêrk / The Circle (2016) isimli bir kısa filmi olan yönetmenin Aether (2019) ilk uzun metrajlı filmidir.
Yönetmen: Rûken Tekeş
Senaryo: Rûken Tekeş
Görüntü Yönetmeni: Ute Freund, Deniz Eyüboğlu Aydın, Merle Jothe, Andrés Lizana Prado
Kurgu: Marco Spoletini, Rûken Tekeş
Yapımcı: Rûken Tekeş, Billur Arıkan, Gabriele Oricchio
Yapım Şirketi: Sarya Films Collective, Fabula Medya A.Ş.
Senegalli bir göçmen olan Amina, İstanbul'da bir tekstil şirketinde mağaza modeli olarak çalışmaktadır. 7 yıl önce kızının ihtiyaçları için, ondan ayrılmayı göze alarak Türkiye'ye göç etmiştir. Bir gün kızına ve ülkesine geri dönebilme umuduyla yaşadığı zorluklara göğüs gererken, gerçek bir model olabilmenin de hayallerini kurar. Amina, bir göçmen olarak içinde yaşadığı gerçeklik ve hayalleri arasında gelgitler yaşar.
Kıvılcım Akay
2008’de Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema Televizyon Bölümü’nden mezun oldu. 2011’de Akay Film’i kurdu. Belgesel yönetmeni ve yapımcısı olmanın yanı sıra, çağdaş sanat alanında da çalışmalarını sürdürmektedir. Yönetmenliğini yaptığı belgeseller: Modanın 100 Yılı (2013, Belgesel Serisi), Dileğim Barış Olsun (2014), Amina (2019).
Yönetmen: Kıvılcım Akay
Senaryo: Kıvılcım Akay
Görüntü Yönetmeni: Meryem Yavuz
Kurgu: Eytan İpeker
Oyuncular: Alican Yücesoy, Başak Özcan Sezer
Yapımcı: Aslıhan Altuğ
Yapım Şirketi: Akay Film
Kavaklıdere, Hoşdere, Bentderesi, Cevizlidere, İncesu caddesi ve diğerleri… Ankaralılar farkında olmasalar da her gün Ankara’nın sokak ve caddelerinde yürürken yer altında kalmış derelerin üstünden geçiyorlar. Ankara, 1923 yılında genç cumhuriyetin başkenti ilan edildiğinde, denize kıyısı olmayan bu kentin ilk planlarında kente hayat verecek başka bir unsur göze çarpıyordu; dereler. 20. yüzyılın ilk yarısında yeniden inşa edilip Atatürk devrimlerine ev sahipliği yapan bu kent, büyüdükçe derelerini yitirdi. Belgesel, Ankara’nın kayıp derelerinin izini sürüyor ve bu derelerin tekrar gün yüzüne kavuşturulması için verilen mücadeleye ışık tutuyor.
Yasin Semiz
1986’da İstanbul’da doğdu. İlk ve orta öğrenimini İzmir’de tamamladıktan sonra eğitimine ODTÜ Mühendislik Fakültesi’nde devam etti. Sinema sektöründe çeşitli görevlerde çalıştıktan sonra Eymir Neden Paylaşılamadı? isimli ilk belgeselini 2014’te tamamladı. 2016’da kurduğu Luwi Film bünyesinde çalışmalarına bağımsız olarak devam etmektedir. Yönetmen, Belgesel Sinemacılar Birliği üyesidir.
Yönetmen: Yasin Semiz
Senaryo:Yasin Semiz
Görüntü Yönetmeni: Sinan Demirkaya, Cem Akbulut, Yasin Semiz
Kurgu: Yasin Semiz
Oyuncular: Hasan Akyar, Erman Tamur, Ahmet Soyak, Ahmet Demirtaş, Mehmet Tuncer, Duygu Cihanger, Besen İdil Börtücene, Bilge Bektaş, Onur Bektaş
Yapımcı: Yasin Semiz
Yapım Şirketi: Luwi Film
Atık Sözlüğü, İstanbul'da geri dönüşümü çöplerin, toplayıcıların, ikinci el dükkanların ve görünen görünmeyen hikâyelerin arasında dolaşarak derlemeyi amaçlıyor. Kameranın kişisel bakış açısında temsil edilen şehirli, yaşadığı sokaktan yola çıkarak, Beyoğlu'ndan - 1993 yılında patlayan ve 39 kişinin öldüğü - Ümraniye Hekimbaşı çöplüğünün bulunduğu yere gitmeye çalışıyor ve her durak geri dönüşümün / atığın bir başka tanımına dönüşüyor.
Alper Şen
Ankara’da doğdu. ODTÜ'de Siyaset Bilimi ve Ankara Üniversitesi'nde Radyo TV ve Sinema bölümlerinde okudu. 1999 yılından bu yana VideA, Barış için Sinema, KozaVisual, Karahaber gibi çeşitli video ve film kolektiflerinde kısa film ve belgesel çalışmaları gerçekleştirdi. Halen Artıkişler Video Kolektifi'nde kentsel dönüşüm, çevre, göç, emek, toplumsal mücadele, arşiv ve bellek gibi alanlar üzerine Türkiye'de ve yurtdışında sergilenen çeşitli videolar ve belgeseller yapmaya devam etmektedir.
Yönetmen: Alper Şen
Senaryo: Artıkişler Video Kolektifi
Görüntü Yönetmeni: Artıkişler Video Kolektifi
Kurgu: Alper Şen
Yapımcı: Gülen Güler
Yapım Şirketi: Yalan Dünya Film
“Bir rüya gördüm, anlatsam da anlamazsınız, çünkü Ubıhçaydı.” demişti dünya üzerinde Ubıh dilini konuşan son insan Tevfik Esenç. 1864 yılında büyük Çerkes sürgünü ile Anadolu topraklarına sürgün edilen Ubıh halkının anadili Esenç’in 1993 yılında ölümü ile dünya üzerinden yok oldu. Ubıhça’nın kurtarılma öyküsü Türkiye’nin bir köyü Hacıosman köyünde başladı Paris’ten, Oslo’dan ve İstanbul’a dünyanın dört bir yanından gelen dilbilimcilerle devam etti. Bir Rüya Gördüm, Anlatsam da Anlamazsınız, Tevfik Esenç’in bu tutkusunun serüvenini konu alıyor. Belgeselin yönetmenlerinden biri olan Tevfik Esenç’in torunu Burcu Esenç dedesinin izinden bir yolculuğa çıkıyor. Anadilini kaybetmenin ve asimilasyon olgusunun peşine düşüyor. Yolculuğu onu birçok sırla yüzleştiriyor.
Burcu Esenç & Cantekin Cantez
Marmara Üniversitesi, İletişim Fakültesi Radyo Tv ve Sinema bölümünü bitirdi. Meslek hayatına gazetecilikle başladı; ardından TRT‘de birçok kültür sanat programında yönetmenlik yaptı. 2013 yılında ilk bağımsız belgeseli Sadık ile yurtiçinde ve yurtdışında çeşitli ödüller kazandı. Bir belgesel çekmek için ihtiyacı olan tek şeyin, sinemaya duyulan büyük tutku olduğuna inanan Esenç, Bir Rüya Gördüm, Anlatsam da Anlamasınız adlı son filminde kişisel tarihi ile ilgili birçok sırla yüzleşti...
Yönetmen: Burcu Esenç, Cantekin Cantez
Senaryo: Burcu Esenç, Cantekin Cantez
Görüntü Yönetmeni: Levent Ahi
Kurgu: Burcu Esenç, Cantekin Cantez
Yapımcı: Burcu Esenç, Cantekin Cantez
Ertuğrul Sabah, Ege Üniversitesi'nde çocuk diş hekimi uzmanı olarak çalışan bir profesördür. Bağışlarla oluşturduğu seyyar diş kliniği ile hafta sonları engelli eğitim merkezlerini, yatılı öğretim bölge okullarını ziyaret ederek zihinsel engelli çocuklara ve yatılı öğrencilere yerinde ücretsiz diş tedavisi yapıyor, diş sağlığı eğitimi veriyor. 35 yıldan beri gönüllü olarak sürdürdüğü bu çalışmayı kendisi gibi diş hekimi olan eşi, öğrencileri, akademisyen arkadaşları ve serbest diş hekimlerinden oluşan bir gönüllüler grubu ile birlikte devam ettiriyor.
Murat Erün
Ankara Üniversitesi Basın Yayın Yüksekokulu mezunudur. 1990-1992 arasında 32. Gün programında çalıştı. SSCB'de, Körfez Savaşı'nda, Irak'ta, Cezayir, Yugoslavya ve Afganistan'da kameramanlık yaptı.1993'den sonra haber programları, tanıtım filmleri ve belgesellerde yapımcılık, yönetmenlik ve görüntü yönetmenliği yaptı. 2001-2017 arasında Bahçeşehir ve Kadir Has Üniversiteleri'nde belgesel, fotoğraf, yapım, kurgu, ses ve görüntü dersleri verdi. Ustaoğlu Film, İFR gibi yapım şirketleri için bağımsız yönetmenlik yaptı.
Yönetmen: Murat Erün
Senaryo: Murat Erün
Görüntü Yönetmeni: Murat Erün
Kurgu: Murat Erün
Yapımcı: Murat Erün
Çoğu zaman anılar ve kişiler üzerinden tanımladığımız ev, sağlam, koruyucu ve kalıcı mıdır yoksa geçici ve soyut mu? Kaçılacak bir yer midir, sığınılacak bir yer mi? Yoksa gittiğimiz her yere bizimle gelen bir hissiyat mı? Bir yanda milyonlarca insanın güvenli bir ev bulabilmek için ölümcül yolculuklar yaptığı, bir yandan da uzayda yaşanabilecek yeni gezegenler keşfedildiği bir dönemde, bu sorular, Türkiye’den ABD'ye taşınan bir yönetmenin kişisel sorgulamasından daha fazlasının cevaplarını arıyor. Suriye'deki savaş yüzünden evlerinden edilip Florida’ya yerleştirilen Fatima ve Huda da bu arayışa katılarak, yabancı bir yerde yeni bir ev kurmanın, sevdiklerini geride bırakmanın ve hatıralarla bugünün iç içe geçmesinin ne demek olduğu üzerine, kendi sözlerini söylüyor.
Şirin Bahar Demirel
Galatasaray Üniversitesi Sinema-TV Bölümü’nden mezun olduktan sonra, Fransa’da Paul Valery Üniversitesi’nde Kültürel Projelerin Sanat Yönetimi üzerine yüksek lisansını tamamladı. Fotoğraf ve film projelerine ABD ve Türkiye'de devam ediyor. Son filmi Kadınlar Ülkesi dışında yönetmenliğini yaptığı filmleri şöyle: Life Looks For Life (2015), Leviathan’la Yaşamak (2013), Bütün Gözlerim (2012).
Yönetmen: Şirin Bahar Demirel
Senaryo: Şirin Bahar Demirel
Görüntü Yönetmeni: Şirin Bahar Demirel
Kurgu: Şirin Bahar Demirel
Yapımcı: Şirin Bahar Demirel
Afganistan’dan kaçak yollarla Türkiye’ye gelen ve geçimini kâğıt toplayarak sağlayan Afgan mültecilerin yaşamlarına ayna tutuyor.
Hasan Basri Özdemi̇r
1983’te Adana’da doğdu. 2005 yilinda Erciyes Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Sinema ve Televizyon Bölümü’ne girmeye hak kazandı. Çektiği belgesel filmler ve kisa filmler birçok festivalden ödülle döndü. Anadolu Sinemacılar Derneği ve Altin Çinar Film Festivali’nin kurucu başkanıdır.
Emre Karadaş
1984 İstanbul'da doğdu. Selçuk Üniversitesi Radyo TV ve Sinema Bölümü'nden mezun oldu. Yönetmenliğini ve görüntü yönetmeliğini yapmış olduğu filmler, yurtiçi ve yurtdışındaki film festivallerinde birden fazla ödüle değer görüldü. 2012 yılından bu yana sinema, dizi ve reklam sektöründeki projelerde görüntü yönetmeni olarak yer almaya devam ederken, diğer taraftan kendi projelerini hayata geçirmeye devam etmektedir.
Yönetmen: Hasan Basri Özdemi̇r, Emre Karadaş
Senaryo: Hasan Basri Özdemi̇r, Emre Karadaş
Görüntü Yönetmeni: Sedat Erzik
Kurgu: Hasan Basri Özdemi̇r
Yapımcı: Hasan Basri Özdemi̇r
Patron namlı Ahmet Vehbi Şafak, islami eğitim temelli, adına 'sevenler derneği' kurulacak kadar çok sevilen, dost denecek ender insanlardandır. İyilik ve doğrulukta gerçek olamayacak kadar mükemmel bu adam, Gezi sürecinde çevresinde hayal kırıklığı yaratır. Gezi'nin, dış güçlerin kışkırttığı, hükümete ve kendi varlığına karşı bir isyan olduğunu düşünür. Gezici dostlarını 'artık yoksun' dedirtecek kadar küstürür. Bu sadece Patron ve çevresinin yaşadığı bölünme değildir, Gezi’yle kırılan fay hattında Türkiye’de taraflar da keskinleşir. Farklı olana saygı kalmaz, ötekileştirme politika haline gelir. Film, Patron gibi Türkiye insanlarının yaşadığı kutuplaşmanın sebebini anlamaya çalışıyor.
Hasan Başoğlu
1975’te doğdu. Onur Ünlü'nün Polis filminin yapım belgeselini yönetti. Sesinde Aşk Var’ın hikâyesini yazdı. Photomania isimli, teknolojik bağlamda fotoğrafın dünü bugünü ve geleceği konulu belgesel üzerine çalıştı. Halen film senaryoları yazmakta ve belgesel film projeleri hazırlığındadır. Kesin Tutar isimli, Türkiye dizilerinin içerik sorunu alt başlıklı belgesel projesi yapım aşamasındadır.
Yönetmen: Hasan Başoğlu
Senaryo: Hasan Başoğlu
Görüntü Yönetmeni: Gürcan Yücel, Hasan Başoğlu
Kurgu: Gürcan Yücel, Hasan Başoğlu
Yapımcı: Cem Oskay
Yapım Şirketi: Litros
Film, Ermenistan’dan İstanbul’a göçmen olarak gelen ailelerin yaşam mücadelesini, her türlü koşula rağmen çocuklarının eğitim alma gayretini anlatmaktadır. Bu gayretin kavşağında, bir kilisenin bodrumunda eğitim alan göçmen çocukların gittiği yemekhane merkezli okul vardır. Filmde çocukların aileleri ile birlikte verdikleri yaşam mücadelesi, geride bıraktıkları yaşamları ve özlemleri göçmen çocukların gözünden anlatılmaktadır.
Rena Lusin Bitmez
Marmara Sinan Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema- TV Bölümü’nü bitirdi. Ayla Algan'dan oyuncu yönetimi, dramaturji, klasik drama eğitimi aldı. Genellikle kendi yazdığı, yönettiği film projelerini hayata geçirdi.
Yönetmen: Rena Lusin Bitmez
Senaryo: Rena Lusin Bitmez
Görüntü Yönetmeni: Nurdoğan Erduvan
Kurgu: Rena Lusin Bitmez, Uğur Hamidoğulları
Oyuncular: Ruzanna Babayan, Hasmik Varteresyan , Antranik Yedigaryan, Harutyun Boğosyan
Yapımcı: Rena Lusin Bitmez